Jakie trzeba mieć umiejętności, aby pracować w e-commerce

Rynek e-commerce odnotowuje bardzo dynamiczny rozwój. To sektor rynku, który pozwala na dotarcie do wyjątkowo szerokiego grona odbiorców, bez ograniczeń lokacyjnych. Stwarza on możliwość zarówno prowadzenia własnego biznesu polegającego na elektronicznym handlu, jak również podjęcia zatrudnienia w jednej z wielu firm. Bez względu na fakt, czy zamierzamy prowadzić swój sklep czy np. redagować blog e-commerce, musimy wykazywać pewne kompetencje. Jakie?

Charakter pracy

Żeby zrozumieć czym powinien odznaczać się kandydat do pracy w e-commerce, należy dobrze naszkicować na czym polega praca w tym sektorze. Może ona mieć różny charakter. Zasadniczo dzieli się jednak na dwa główne warianty. Pierwszy to prowadzenie własnego biznesu/sklepu, drugi to praca jako specjalista ds. e-commerce. Ten drugi rodzaj aktywności wymaga zdecydowanie większej ilości umiejętności.

Blog e-commerce

Kiedy prowadzisz swój sklep

Prowadząc swój sklep, zazwyczaj zatrudnia się kompetentną osobę do prowadzenia jego technicznej strony, czasem nawet marketingowej. Dużo obowiązków zatem odchodzi właścicielowi. Musi on jednak wykazać się otwarty podejściem do klienta. To przede wszystkim zdolność dostosowania swojej oferty do potrzeby rynkowej. Chodzi tu zarówno o zrównoważoną politykę cenową, jak i optymalną podaż, czyli zapewnienie w swojej ofercie produktów, które cieszą się popularnością. W tym celu należy stale śledzić kroki konkurencji i dokonywać analizy rynkowej.

Kiedy jesteś specjalistą od e-commerce

Więcej obowiązków ciąży nad specjalistami ds. e-commerce. Mogą oni zajmować się wieloma rzeczami, zarówno odpowiadać za wysokość sprzedaży, obsługę klienta, jak i posunięcia marketingowe czy nawet techniczne wsparcie istniejącego sklepu. Bardzo często, wykorzystywaną metodą na dotarcie do klienta i zbudowanie u niego poczucia zaufania, jest blog e-commerce. W takiej sytuacji, pracownik musi posiadać zdolności językowe oraz mieć tzw. „lekkie pióro”. Powinien swobodnie władać językiem, pisać łatwe w odbiorze, a jednocześnie ciekawe teksty, a także być  kreatywnym i wymyślać atrakcyjne tematy oraz sposoby ich zobrazowania. Kiedy pracownik odpowiada za stopień sprzedaży, musi być osobą wnikliwą i analityczną. Kluczowa będzie bowiem analiza stopnia sprzedaży w zestawieniu z ilością odwiedzin strony. Niska skuteczność to powód do poprawy wyniku sprzedażowego. W tym celu należy dysponować przeszkoleniem marketingowym, być perswazyjnym i wiedzieć jak nakłonić klienta do skorzystania z oferty. Przydatna będzie zatem również umiejętność koncentracji na wynikach, zdolność rozwiązywania problemów, umiejętność odczytania oczekiwań klienta oraz zarządzania treściami na stronie sklepu internetowego. W przypadku, kiedy w grę wchodzi rozwiązywanie problemów technicznych, np. optymalizacja witryny itp., pracownik e-commerce musi znać także podstawy języków programowania oraz dobrze obsługiwać komputer i kluczowe aplikacje internetowe. Każde stanowisko związane z handlem elektronicznym wymaga także bardzo dobrego i swobodnego poruszania się po internecie.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.