Układ zawieszenia odpowiada w największym stopniu za bezpieczeństwo na drodze. Jedną z jego funkcji jest utrzymywanie stabilności pojazdu, co wpływa na komfort jazdy. Producenci samochodów osobowych prześcigają się w oferowaniu coraz to bardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Tym samym decydując się na auto zarówno z rynku pierwotnego, jak i wtórnego, warto poznać plusy i minusy każdego z rodzajów zawieszenia.
Co warto wiedzieć o zawieszeniu?
Szczególnie na polskich drogach, zawieszenie samochodu poddawane jest wielu wyzwaniom. Konstruktorzy pojazdów muszą znaleźć najbardziej optymalne rozwiązania pozwalające na jazdę zarówno w wymagających terenach, jak i prostych nawierzchniach. Zawieszenie musi sobie radzić z jazdą z obciążeniem i bez niego. Samochód powinien być elastyczny zarówno podczas jazdy w prostej linii, jak i podczas skręcania. To wszystko sprawia, że w zawieszeniu występuje bardzo wiele elementów pełniących najróżniejsze funkcje.
Niestety wraz z eksploatacją pojazdu dochodzi do uszkodzeń elementów zawieszenia. Jeżeli poczujemy, że prowadzenie samochodu nie jest tak komfortowe jak dotychczas, a co gorsza spod pojazdu wydobywają się nieprzyjemne odgłosy lub stuki – czym prędzej powinniśmy udać się do profesjonalnego warsztatu samochodowego w celu znalezienia przyczyny. Trzeba pamiętać, że zawieszenie odpowiada za nasze bezpieczeństwo na drodze. Po części można udać się do sklepu Nowezawieszenie.pl, który oferuje szeroki wachlarz produktowy od zaufanych producentów.
Zawieszenie zależne
Pierwszym rodzajem zawieszenia, które można wyróżnić jest tzw. zawieszenie zależne. W tym układzie koła połączone są ze sobą w sposób sztywny. Oznacza to, że jeżeli jedno koło zmieni swoje położenie np. za sprawą nierówności na drodze, drugie także się przechyli. Takie rozwiązanie stosuje się przede wszystkim w samochodach ciężarowych i dostawczych. Wynika to z faktu, że ta konstrukcja jest niezwykle wytrzymała i trwała, jednak płaci się za nią komfortem jazdy.
Zawieszenie niezależne
Rodzaj zawieszenia, w którym koła jednej osi poruszają się niezależnie. Mamy do czynienia w tym przypadku najczęściej z układem wielowahaczowym. Takie rozwiązanie stosuje się w wielu samochodach osobowych i charakteryzuje się bardzo wysokim komfortem jazdy.
Jakie inne rodzaje zawieszenia wyróżniamy?
Bardzo popularnym rozwiązaniem jest kolumna McPhersona, która polega na połączeniu amortyzatora, zwrotnicy i sprężyny w jeden element. Dobrze radzi sobie z nierównościami, a jednocześnie jest niezwykle lekka.